Rektyfikacja decyzji i postanowień

Usunięcie wad nieistotnych następuje w trybie rektyfikacji.Obejmuje on:

  1. sprostowanie
  2. uzupełnienie
  3. wykładnię treści wyroku

Sprostowanie – prostuje błędy pisarskie lub rachunkowe czy inne omyłki – przez wydanie postanowienia – może dotyczyć również mylnego pouczenia odnośnie do zasad i trybu zaskarżania decyzji, może nastąpić w każdym czasie na żądanie stron ub z urzędu, na które służy zażalenie, a następnie skarga do Sądu Administracyjnego.

Uzupełnienie dotyczy rozstrzygnięcia oraz pouczeń, co do możliwości wniesienia środków zaskarżenia na drodze administracyjnej i sądowej, gdy rozstrzygnięcie nie jest kompletne decyzja może wymagać uzupełnienia (powinno dotyczyć wszystkich żądań zgłoszonych przez strony przy wszczęciu postępowania, praw i obowiązków uregulowanych w prawie) Uzupełnienie następuje na wniosek strony, zgłoszony w terminie 14 dni od doręczenia. Uzupełnienie następuje przez wydanie postanowienia, a odmowa – w drodze postanowienia zaskarżalnego zażaleniem. Uzupełnienie co do rozstrzygnięcia – powinno ono nastąpić w formie decyzji administracyjnej uzupełniającej już wydaną. Uzupełnienie co do prawa odwołania, co do prawa wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego, co do prawa do skargi do sądu administracyjnego 0 wystarczające będzie doręczenie uzupełniającego tekstu decyzji.

Wykładnię treści wyroku – wykładnia dokonana przez organ, który wydał tę budzącą wątpliwości decyzję. Można tego dokonać w drodze postanowienia na żądanie stron lub organu egzekucyjnego. Organ, który wydał decyzję dokonuje jej wykładni, wyjaśniając wątpliwości dotyczące treści tej decyzji. Postanowienie takie może być zaskarżone w drodze zażalenia, a na ostateczne postanowienia służy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Żądanie wyjaśnienia treści decyzji nie jest ograniczone żadnym terminem.

 

Komentarze są wyłączone.